X
تبلیغات
تجارب غنی سازی دروس در مدارس

تجارب غنی سازی دروس در مدارس
گرد آوری تجارب غنی سازی دروس در مدارس ایران و کشورهای دیگر  

روشهاي جديد تدريس براي نجات تحصيل و آموزش

روشهاي تدريس سنتي كه مشخصه اصلي آن اقتدار معلم و معلم محور بودن و نيز باور بر اين اصل است كه معلم عامل اصلي انتقال دانش به دانش آموزاني است كه آماده پذيرش آن هستند، امروزه ديگر براي آموزشهاي همگاني كارآمد مفيد نيستند.

امروز نوجوانهايي كه وارد مقطع متوسطه مي‌شوند، محصول خانواده‌هايي هستند كه آنها را براي نقش دانش آموز بودن آماده ننموده‌اند و اين دانش آموزان بيشتر در معرض شكست آموزشي و درسي مي‌باشند. كارشناسان و متخصصان آموزش فرانسه براي رويارويي با اين چالش حاصل از آزادي تحصيل ،روشها و رويكردهاي ابتكاري را پيشنهاد و مطرح نموده‌اند كه به آنها مي‌پردازيم.

روشهاي آموزشي تحت عنوان نظيريه كاربردي و عملي - نه هنر و نه علم بلكه برنامه عملي آنگونه كه جامعه‌شناس فرانسوي اميل دوركيم آنرا توصيف مي‌كند- مي‌تواند پاسخگوي مشكلات حاصل از آزادي تحصيل باشد، كه درست پس از جنگ اتخاذ گرديد و در دهه‌هاي 80 و 90 با اين هدف دولت كه سالانه 80 درصد از نوجوانان به سطح ديپلم متوسطه مي‌رسند شتاب بيشتري گرفت.

به دليل رويارويي با مشكلات حاصل از آموزش همگاني و وسيع، نظريات آموزشي فعلي براي دانش آموزان نقش محوري را در نظام آموزشي قائل هستند. اصلي كه در قانون اموزش و پرورش 1989 نيز حفظ گرديد و گنجانده شد. طبق اين اصل توصيه مي‌شود كه آموزش بايد از علايق دانش آموزان آغاز شود و از اين طريق آنها را در موقعيت يادگيري و آموزش قرار داد. در سالهاي اخير، اين رويكرد در فرانسه از طريق ارائه ادبيات كودكان در مقطع ابتدايي و كارهاي انفرادي تحت نظارت در مقطع متوسطه در قالب تكميل يك پروژه بروي موضوع مورد علاقه دانش آموز و يا از طريق فنآوريهاي جديد نمود پيدا كرده است. همه اين روشها براي آشتي نوجوانان با يادگيري طراحي شده‌اند.
ادامه مطلب
[ جمعه سی ام دی 1390 ] [ 11:22 ] [ م غفاریان ]

مقدمه :

یادگیری خدمت محور یک روش آموزشی و یادگیری است که فعالیت و خدمت اجتماعی معنا دار را با تدریس و تفکرو بازاندیشی ترکیب می کند و منجر به تجربه یادگیری غنی تر، یادگیری مسئولیت مدنی و اجتماعی، و تقویت محله ها و جوامع می شود.در این روش، دانش آموزان – از کودکستان گرفته تا دانشگاه – آنچه را که در کلاسهای درس می آموزند برای حل مسائل زندگی واقعی به کار می گیرند. آنها نه تنها کاربرد های عملی دروسشان را یاد می گیرند، بلکه با انجام خدمات اجتماعی و محلی تبدیل به شهروندانی فعال و تاثیر گذار می شوند.

یادگیری خدمت محور می تواند در زمینه های متعددی به کار گرفته شود از جمله در مدارس، دانشگاه ها و مراکز و سازمانها محلی و مذهبی. این روش می تواند گروهی از دانش آموزان، یک کلاس، و یا تمام مدرسه را شامل شود. دانش آموزان در این روش شخصیتشان را می سازند و در همکاری با دیگران در مدرسه و محله شان مشارکتی فعال در خلق پروژه های خدماتی در زمینه هایی مثل آموزش و محیط زیست پیدا می کنند.

طرفداران این روش معتقدند که یادگیری خدمت محور باعث افزایش مشارکت جوانان در جامعه می شود که چرا که تجربه این نوع یادگیری نه تنها احساس مسئولیت را در دانش آموزان تقویت می کند، بلکه به آنها نشان می دهد که تا چه اندازه می توانند در سرنوشت خود و دیگران تاثیر گذار باشند

یکی از ایرادات وارده به این روش این است که تعریف مشخصی ندارد و دقیقا نمی توان فهمید چه نوع فعالیتهایی زیرمجموعه این روش هستند.


ادامه مطلب
[ پنجشنبه بیست و نهم دی 1390 ] [ 9:50 ] [ م غفاریان ]

همه ما برای آن كه دیگری سخنمان را بشنود، باور كند، بپذیرد و یا رد كرده و به بحث و گفت وگو با ما بنشیند نیازمند كلامی شیوا و روشی مناسب برای بیان احساسات، عقاید و تفكرات مان هستیم؛ شیوه و كلامی كه نه تنها ویژه ما است بلكه با احساسات، عواطف و عقاید طرف مقابل نیز همخوانی دارد، كه اگر جز این باشد، برقراری ارتباط ناممكن است.

آموزش نیز نوعی برقراری ارتباط میان آموزگار و دانش آموز است و تا زمانی كه ارتباطی منطقی چه از جهت كلامی و چه از جهت منطقی بین آموزگار و دانش آموز برقرار نشود، فرایند آموزش و آموختن محال و غیرممكن بوده و بی تردید به شكست می انجامد..آن چه در پی می آید شیوه های جدید آموزشی به منظور برقراری ارتباط بیشتر و بهتر میان آموزگار و دانش آموز است؛ این شیوه ها اكنون یكی از رایج ترین شیوه های آموزشی در كشورهای اروپایی و آمریكا است.

روانشناسان معتقدند آن چه كودك را به فراگیری بیشتر و بهتر تشویق می كند، اشتیاق او برای حضور در كلاس درس و اطمینان از آزادی عمل در حین فراگیری است، به این معنی كه دانش آموز حضور فعال در كلاس را نوعی آزادی تلقی كرده و این آزادی او را برای حضور در كلاس مشتاق می كند.

پژوهشگران مركز مطالعات آموزشی یونیسف (Unicef) با مطالعه برروی شیوه های مختلف آموزشی دریافتند بهترین شیوه های آموزشی كه می تواند به نحو مؤثری ارتباط بین آموزگار، دانش آموز و مباحث درسی را تداوم بخشد عبارت است از:

آموزش گروهی، آموزش مستقیم، آموزش مستقل یا غیروابسته و آموزش تركیبی یا مختلط.

انتخاب هریك از این شیوه ها بسته به استقبال دانش آموزان و توانایی اجرای صحیح برنامه آموزشی توسط آموزگاران داشته و بهترین ملاك برای تشخیص شكست یا پیروزی طرح، راندمان كاری و فراگیری دانش آموزان است.

 

با گروه بندی فراگیران به گروه های كوچك، برقراری ارتباط بین افراد یك گروه و ارتباط آنها با آموزگار بهتر و دقیق بوده و امكان فراگیری دقیق آموزه ها میسر می شود. تشریك مساعی و كنترل دقیق عملكرد هر دانش آموز توسط اعضای هر گروه، تسریع فعالیت ها را به دنبال داشته و از سردرگمی و كلافگی دانش آموزان و آموزگار به طرز چشمگیری می كاهد.

در آموزش به شیوه گروهی نتایج مطلوبی به این شرح حاصل می شد:
فراگیران با توانایی های متفاوت آموزشی در یك گروه قرار می گیرند به این ترتیب که مشاركت، فعالیت و دستیابی به هدف با تبادل اطلاعات و سرپرستی یك نفر در هر گروه انجام می گیرد.

به جهت تفاوت در استعدادها و توانایی های دانش آموزان در هر گروه، هر شخص می تواند از استعداد و توانایی خود در جهت پیشبرد اهداف گروه استفاده كند. به طور مثال فردی كه از جهت نوشتن یا خواندن سرامد افراد گروه است می تواند در این زمینه، گروه را به موفقیت رسانده و فعالیت گروه را هدفمند سازد.

فراگیران با توانایی های مشابه می توانند در یك گروه جای بگیرند؛ به این ترتیب هر گروه با تمركز بر فعالیتی كه آموزگار به عهده آنها گذاشته، توانایی های خود را نشان داده و می توانند با تبادل نظر با سایر گروه ها به نتیجه مطلوب دست یابند..

به طور مثال هر گروه می تواند با مطالعه یك داستان در زنگ انشاء به مفاهیم جدیدی دست یافته و نكات تازه را در اختیار كلاس قرار دهد.

به تازگی در كشورهای اروپایی از شیوه اختلاط دانش آموزان پایه های مختلف آموزشی بهره می برند؛ در این شیوه دانش آموزان مقاطع بالاتر كه در یك گروه قرار می گیرند، نكات تازه ای را به دانش آموزان مقاطع پایین تر كه در گروه دیگری جای می گیرند، می آموزند. دانش آموزان با علایق مشابه می توانند در یك گروه قرار گرفته و با یكدیگر فعالیت کنند.

این شیوه گروه بندی به ویژه در دروس عملی بسیار مفید است به طور مثال در درس جغرافی علاقه مندان به پژوهش در زمینه آفریقای جنوبی می توانند در یك گروه جای گرفته و فعالیت عملی درس جغرافی را انجام بدهند.

با گروه بندی دانش آموزان رهبری و هدایت دانش آموزان برای آموزش آسان تر و دقیق تر صورت می گیرد. با این شیوه هر دانش آموز فرصت ابراز وجود، ارائه نظرداشته و دانش آموز به صورت مؤثر و كارا مفاهیم درسی را می آموزد.

از سوی دیگر دانش آموز می تواند در حین فعالیت گروهی به تجربه های جدیدی نیز دست یابد.روان ناسان معتقدند فعالیت گروهی قدرت تجزیه و تحلیل دانش آموز را نیز تقویت می كند.


ادامه مطلب
[ سه شنبه بیست و هفتم دی 1390 ] [ 22:27 ] [ م غفاریان ]

هر نظام آموزشی در صورتی در انجام رسالت خود موفق خواهد شد که دارای معلمانی برخوردار از صلاحیتهای علمی و آشنا به روشهای آموزشی و مجهز به مهارتهای آموزشی و شغلی و حرفه ای باشد. پس بنابراین 3 بال معلم جهت پرواز موفقیت آمیز در فضای آموزش را می توان:

1- صلاحیتهای علمی مورد نظر

2- جزئیات مفید و موثر آموزشی و اطلاعات عمومی

3- تلفیق آگاهی های علمی و تجربیات علمی نام برد.

تعریف تکنولوژی:

تکنولوژی به معنی هر گونه مهارت علمی است که در آن از نتایج دانش و یافته های علمی استفاده می شود.

تعریف تکنولوژی آموزشی:

اصول و راهبردهایی است که برای حل مسائل آموزشی درسطح کاربردی به کار می رود.

ضرورت استفاده از تکنولوژی آموزشی:

1- رفع مسائل و مشکلات نظام آموزشی

2- نقش بسیار مهم حواس پنجگانه در یادگیری

3- ویژگیهای مربوط به یاد گیری مخصوصاً در کودکان دبستانی

عوامل موثر در لزوم کاربرد تکنولوژی آموزشی:

1- هماهنگی و همکاری نظام آموزشی با پیشرفت سریع علوم و تکنولوزی

2- رفع، کاهش و پیشگیری از افزایش مسائل و مشکلات نظام آموزشی

3- مشارکت و فعالیت هر چه بیشتر حواس فراگیران در جریان آموزش به منظور تحقق یادگیری بنیادی و موثر عمیق


ادامه مطلب
[ سه شنبه بیست و هفتم دی 1390 ] [ 17:45 ] [ م غفاریان ]

مقدّمه

تدریس یکی از ارکان اصلی هر سیستم آموزشی به شمار می‌رود که کارآیی هر نظام آموزش بستگی به آن دارد. یکی از مشکلات نظام تعلیم و تربیت، مربوط به عدم آشنایی و عدم استفاده از الگوها و روش‌های پیشرفته تدریس است.
مشاهدات مکرر نشان داد که متأسفانه بسیاری از اساتید، هنوز از روش‌های سنتی و غیرکاربردی استفاده می‌کنند. استادان دروس معارف اسلامی نیز از این امر مستثنی نبوده و برخی استادان هنوز هم از روش‌های منسوخ بهره می‌گیرند و در نتیجه در زمینه تأثیرگذاری از موفقیت‌ کمتری برخوردارند.
از این رو در این نوشتار سعی شده به برخی از شاخصه‌های تدریس موفق در حوزه‌های مختلف علمی، مهارتی، عاطفی و تأثیرگذاری اشاره گردد.
امید است اساتید محترم با مطالعه این نوشتار با معیارها و انتظارات از استاد معارف بیشتر آشنا شوند، ضمن اینکه توصیه می‏شود اساتید بزرگوار برای اطلاع بیشتر به کتبی که در این زمینه نوشته شده مراجعه فرمایند.




ادامه مطلب
[ دوشنبه بیست و ششم دی 1390 ] [ 21:20 ] [ م غفاریان ]

تهران- اولین کنفرانس مدرسه هوشمند توسط وزرات آمورش و پرورش و مرکز همایش های طاپکو و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و با حمایت سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران  در تهران برگزار می شود.

 به گزارش روز دوشنبه خبرنگار علمي ايرنا، در حاشیه اولین کنفرانس مدرسه هوشمند، نمایشگاهی از دستاوردهای مدارس کشور در زمینه مدرسه هوشمند به نمایش در خواهد آمد و از برترین مدرسه هوشمند با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش تقدیر خواهد شد.
براساس اين گزارش، اهداف اين کنفرانس يک روزه، تعامل بین دستگاه های اجرایی جهت تحقق مدارس هوشمند ، معرفی آخرین دستاوردهای کاربردی مدارس هوشمند در داخل و خارج از کشور، معرفی توانمندی های داخلی و خارجی در زمینه توسعه مدارس هوشمند ، ارائه جدید ترین نرم افزارهای تخصصی عملیاتی در زمینه مدارس هوشمند و بررسی و چالشها و موانع فراروی تحقق مدارس هوشمند اعلام شده است.
همچنين "استانداردهای مدارس هوشمند" (وبگاه های آرمانی، فرم های الکترونیکی، پرداخت الکترونیکی، خدمات الکترونیکی، اطلاع رسانی الکترونیکی، ، اتوماسیون مدارس، آرشیو الکترونیکی و ...)، "مدیریت سرمایه انسانی در مدارس هوشمند"، "ثبت نام الکترونیکی "، ‌"آموزش الکترونیکی " و "آزمون الکترونیکی" محورهاي اين همايش بيان شده است.
دانش‌آموزان در مدرسه هوشمند نقش ياددهنده و يادگيرنده را برعهده دارند. در اين مدرسه، برنامه درسي محدودکننده نيست و به دانش‌آموزان اجازه داده مي‌شود از برنامه‌هاي درس خود فراتر گام بردارند. در اين مدرسه روش تدريس براساس دانش‌آموز محوري است. تأکيد بر مهارت فکر کردن و فراهم ساختن محيط ياددهي ـ يادگيري از راهبردها و خط مشيهاي مدرسه هوشمند است.
گفتني است اکنون بیش از 20 هزار مدرسه به سیستم هوشمند مجهز شده است و امسال براي اولين بار در کشور ثبت نام در مدارس تهران به صورت الکترونيکي انجام شد.
بنا به گفته وزير آموزش وپرورش در دو سال آینده تمامی مدارس به سیستم هوشمند مجهز شوند و این مرکز به صورت ICT وارد تمام مدارس کشور خواهد شد.


خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) / کد خبر 1002942

 

[ دوشنبه بیست و ششم دی 1390 ] [ 15:41 ] [ م غفاریان ]

کلید پيشرفت جوامع امروزي در دست آموزش و پرورش است. اگر نظام تعليم و تربيت با بحث‌هاي نظري مشغول گردد و با روش‌هاي ناكارآمد و قديمي راه خود را ادامه دهد يقيناً همه ابعاد جامعه با ركود فراگير روبرو خواهند شد.
آيا در جهاني كه امروزه عمر بحث‌هاي علمي و نظريه‌هاي آن كوتاه شده و بسيار سريع دچار تغيير مي‌گردد؛ روا است با همان روش‌هاي قديم دستگاه عظيم آموزش و پرورش هدايت و راهبري شود؟ آيا ابزار و ساز و كارهای موجود در مدارس جوابگوی نیاز های نسل جدید می باشد؟ آيا اهداف جهان مدرن با ابزار و امكانات غيرمدرن قابل دستیابی است؟

آیا احساس دانش آموزان در هنگام ورود به مدرسه و به هنگام خروج از آن قابل مقایسه است؟!
بايد مدارس امروز براي عصر اطلاعات طراحي شود. اولین گام در این راستا چند رسانه‌اي كردن مدارس است.
مدرسه هوشمند، يك پيشنهاد عملي و هدفمند برای اجراي پيشرفته ‌ترين روش‌هاي آموزشي نوين و نگاه علمي به وضعيت كنوني نظام آموزشي كشور است.
در مدرسه هوشمند آموزش نیز هوشمند است، آموزش هوشمند به فكر كردن، خلاقيت و توانايي‌هاي دانش‌آموزان توجه ویژه دارد.
مدتي است برخي کشورهاي جهان به تأسيس مدارس الکترونيکي يا آنچه در ايران به نام «مدرسه هوشمند» شناخته شده است دست زده اند. الگوي اوليه اين مدارس از کشور انگلستان گرفته شده است و کشور مالزي يکي از پيشتازان ايجاد اين مدارس بشمار مي رود.
با توجه به تجربیات و نتایج بسیار ارزنده حاصل شده در این کشور ها هم اکنون هوشمند سازی مدارس مورد توجه تمامی مدارس کشور های توسعه یافته قرار گرفته است.
مدرسه هوشمند مؤسسه آموزشي است كه در جهت فرآيند يادگيري و بهبود مديريت به صورت سيستمي نظام يافته عمل کرده تا كودكان را براي عصر اطلاعات آماده سازد.
دانش‌آموزان در مدرسه هوشمند نقش ياد دهنده و يادگيرنده را برعهده دارند. در اين مدرسه، دانش آموز در چارچوب برنامه درسي محدود نمی شود و مجاز است از برنامه ‌هاي درسی خود فراتر گام بردارد

احتمالاً برای شما هم این سوال پیش آمده است که برای هوشمند سازی یک مدرسه از کجا باید شروع کرد؟ چه تجهیزات و چه نرم افزار هایی مورد نیاز می باشد؟ چگونه باید دانش آموزان و معلمان را برای استفاده از تکنولوژی های نوین آموزش داد؟ و ...
بدیهی است استفاده از هر گونه تجهیزات و نرم افزار های موجود در بازار لزوماً یک آموزش هوشمند را تضمین نمی کند! چه بسا مدارسی که با صرف هزینه های گزاف تجهیزات و نرم افزار هایی را برای هوشمند سازی مدرسه خود خریداری نموده اند که عملاً بلا استفاده مانده و کوچکترین تاثیری در بهبود روند آموزش نداشته و باعث سردرگمی بیشتر معلم و دانش آموزان گردیده است.
آذین برد با هدف ارائه جدیدترین نرم افزار ها و تجهیزات آموزشی منطبق بر نظام آموزشی کشور و با در نظر گرفتن توان مالی مدارس و سطح آشنایی معلمان با کامپیوتر آمادگی خود را جهت مشاوره و هوشمند سازی مدارس و آموزشگاه ها اعلام می دارد.

 


ادامه مطلب
[ یکشنبه بیست و پنجم دی 1390 ] [ 20:10 ] [ م غفاریان ]

 

 

این مقاله ضمن معرفی عوامل مؤثر در پیدایش زمینه های جدید در حوزه ی آموزش و پرورش در ایران در هزاره سوم راهکارهایی را جهت تطبیق با شرایط آینده ارائه می دهد. از عوامل بسیار مهم می توان به گسترش کمی و همگانی شدن و ... آموزش و پرورش در سطوح متوسطه و عالی و راهیابی اقشار و طبقات پایین جامعه به سطوح متوسطه و عالی اشاره کرد که آموزش و پرورش کشور را با مسائل و مشکلات جدیدی مواجه می سازد.

وقوع تحولات مهمی که در دهه های اخیر بخصوص بعد از انقلاب اسلامی به وجود آمد موقعیت فرد و جامعه را در جایگاهی قرار داد که عنوان یک رویکرد رفتاری تربیتی نسل جوان را راهی مراکز آموزشی کرد و چون آموزش و پرورش توان جوابگویی به نسل جدید را نداشته، پسروی هایی دیده می شود که این پدیده موقتی است.

گرایش جدید خانواده در کنار گرایش های سنتی و هجوم نسل جدید به دانشگاه ها و گسترش کمی آن در انواع مختلف در سال های اخیر کفه ترازو را به نفع گرایش های جدید متمایل ساخته است و موجبات حرکت آموزش و پرورش را به طرف گرایش های جدید را فراهم ساخته است. که از میان آنها می توان به راهکارهایی برای آموزش و پرورش کشور در هزاره ی سوم رسید.

این مقاله ضمن معرفی عوامل مؤثر در پیدایش زمینه های جدید در حوزه ی آموزش و پرورش در ایران در هزاره سوم راهکارهایی را جهت تطبیق با شرایط آینده ارائه می دهد. از عوامل بسیار مهم می توان به گسترش کمی و همگانی شدن و ... آموزش و پرورش در سطوح متوسطه و عالی و راهیابی اقشار و طبقات پایین جامعه به سطوح متوسطه و عالی اشاره کرد که آموزش و پرورش کشور را با مسائل و مشکلات جدیدی مواجه می سازد.

وقوع تحولات مهمی که در دهه های اخیر بخصوص بعد از انقلاب اسلامی به وجود آمد موقعیت فرد و جامعه را در جایگاهی قرار داد که عنوان یک رویکرد رفتاری تربیتی نسل جوان را راهی مراکز آموزشی کرد و چون آموزش و پرورش توان جوابگویی به نسل جدید را نداشته، پسروی هایی دیده می شود که این پدیده موقتی است.

گرایش جدید خانواده در کنار گرایش های سنتی و هجوم نسل جدید به دانشگاه ها و گسترش کمی آن در انواع مختلف در سال های اخیر کفه ترازو را به نفع گرایش های جدید متمایل ساخته است و موجبات حرکت آموزش و پرورش را به طرف گرایش های جدید را فراهم ساخته است. که از میان آنها می توان به راهکارهایی برای آموزش و پرورش کشور در هزاره ی سوم رسید.


ادامه مطلب
[ یکشنبه بیست و پنجم دی 1390 ] [ 15:38 ] [ م غفاریان ]
 

      

آموزش انفرادی ممکن است با توجه به امکانات و شرایط ، به روش های مختلفی سازماندهی و اجرا شود . ما در ادامه بحث ، تعدادی ازاین روش ها را مورد مطالعه قرار می دهیم .
یادگیری در حد تسلط : یکی از فنون موفقیت آمیز در امر یادگیری تا حد تسلط است . معلمان در كلاس های معمولی برای اموختن زمان را محدود می کنند . انان زمانی را که تک تک شاگردان برای یادگیری نیازدارند ، در اختیار آنان فرار نمی دهند وزمان یکسانی را برای همه در نظر می گیرند . این امر سبب می شود که شاگردان ضعیف نمره کمتری در امتحانات پیشرفت تحصیلی کسب کنند و بر عکس ،


شاگردان قوی در چنین امتحاناتی به نمره های بسیار بالایی دست بیابند . زیرا انان برای یادگیری وتسلط بر مطالب درسی وقت زیادی را دارند . البته کیفیت تپدریس نیز مهم خواهد بود . اگر سطح تدریس مطلوب و عالی باشد ، برای یادگیری در حد تسلط ، وقت کمتری نیاز خواهند داشت . داشتن انگیزه نیز در تداوم و اتمام فعالیت های آموزشی نقش موثری دارد . استعداد ها وتوانایی های شاگردان نیز باید مورد توجه قرار گیرد . زیرا چنانچه دانش اموز در یادگیری مطالب از استعداد ضعیفی بر خوردار باشد برای یادگیری در حد تسلط به زمان بیشتر نیاز خواهد داشت .( تربیت . گیگفا ) روش یادگیری در حد تسلط ارزش روش های تدریس خصوصی را بخوبی نشان می دهد . این روش ثابت می کند که آموزش یک فرد به فرد دیگر باعث سازگاری و تطابق بیشتر فعالیت های آموزشی با نیاز های شاگرد می شود و معلم سعی می کند روش های آموزشی خود را بر اساس تفاوت های فردی تنظیم کند . تشکیل جلسات با گرو های کوچک ، کتابهای درسی جنبی ، تدریس برنامه ای و بازیها و آموزش خصوصی ، شاگرد را در درک مفاهیم آموزشی بسیار کمک می کند ."


ادامه مطلب
[ شنبه بیست و چهارم دی 1390 ] [ 23:54 ] [ م غفاریان ]

پژوهش مقايسه اثر بخشي روش تدريس فعال و سنتي بر پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان

مقطع راهنمايي آموزش و پرورش

 

بيان مسئله

روشهاي فعال تدريس به روشهايي اشاره دارد كه بتواند فعاليتهايي دانش‌آموزان را تقويت و يادگيري را به يك جريان دو سويه تبديل نمايد ( فضلي خان ، 1378 )

بنابراين معلم بايد فراگيران را با مطالب يادگرفتني درگير سازد و راه و روش دانستن را به آنها بياموزد نه اينكه صرفاً به انتقال اطلاعات و معلومات اكتفا كند .

بعضي اوقات ، معلمان مطالب زيادي را تدريس مي‌كنند ولي بعداً متوجه مي‌شوند دانش‌آموزان مي‌توانند حتي مقدار كمي از آنچه كه را كه مطرح شده است بازگو نمايند .راستي دليل اين امر چيست ؟ چرا، گاهي بعد از ارائه توضيح مفصل در مورد موضوعي فراگيران نمي‌توانند حتي بخش كوچكي از آن موضوع را بازيابي كنند ؟ چرا دانش‌آموزان بجاي درك معنائي مطالب ، به حافظه خود فشار مي‌آورند ؟

در پاسخ به اين سوالات مي‌توان بي توجهي معلمان به روشهاي ياددهي يادگيري يعني به كار نگرفتن روشهاي فعال در آموزش را دليل اصلي قلم داد كرد .

به همين ، دليل ، كيفيت آموزشي در بسياري از مدارس از سطح مطلوب برخوردار نيست و دانش‌آموز اغلب مطالب را حفظ ، و پس از پايان يافتن امتحانات آنها را فراموش مي‌كند . بكارگيري روشهاي فعال تدريس باعث مي‌شود تا يادگيري تا عمق جان دانش‌آموزان رسوخ كند و نه تنها يافته‌ها و كشفيات خود را به سادگي فراموش نكنند بلكه در طول زندگي آن را به صورت كاربردي به كار ببرند .

در اين پژوهش مي‌خواهيم بدانيم آيا استفاده از روشهاي فعال تدريسبر ميزان موفقيت دانش‌آموزان كلاس سوم در درس علوم تجربي موثر است ؟ آيا اصولاً بين روشهاي تدريس فعال در موفقيت دانش‌آموزان با روشهاي تدريس غير فعال تفاوت وجود دارد ؟ لذا تحقيق حاضر در پي آن است تا تفاوت روش تدريس فعال با روش تدريس غير فعال را در درس علوم تجربي سوم راهنمائي از لحاظ پيشرفت تحصيلي مقايسه نمايد و به تشريح تعداد زيادي از اين روشها بپردازد .


ادامه مطلب
[ شنبه بیست و چهارم دی 1390 ] [ 23:30 ] [ م غفاریان ]

دانش‌آموزان در مدرسه هوشمند نقش ياددهنده و يادگيرنده را برعهده دارند. در اين مدرسه، برنامه درسي محدودكننده نيست و به دانش‌آموزان اجازه داده مي‌شود از برنامه‌هاي درس خود فراتر گام بردارند. در اين مدرسه روش تدريس براساس دانش‌آموز محوري است. تأكيد بر مهارت فكر كردن و فراهم ساختن محيط ياددهي ـ يادگيري از راهبردها و خط مشيهاي مدرسه هوشمند است.
بروز تحولات گسترده در زمينه كامپيوتر و ارتباطات، تغييرات عمده‌اي را در عرصه‌هاي متفاوت حيات بشري به دنبال داشته است. در ساليان اخير فناوريهاي اطلاعات و ارتباطات، بيشترين تأثير را در حيات بشريت داشته‌اند. دنياي ارتباطات و توليد اطلاعات به سرعت در حال تغيير بوده و داده و اطلاعات به سرعت و در زماني غيرقابل تصور به اقصي نقاط جهان منتقل و در دسترس استفاده‌كنندگان قرار مي‌گيرد. بدون شك مهمترين و در عين حال بزرگترين پيشرفت در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات به ابداع اينترنت، برمي‌گردد.
فناوري اطلاعات و ارتباطات، تحولات گسترده‌اي را در تمامي عرصه‌هاي اجتماعي بشريت به دنبال داشته و تأثير آن بر جوامع بشري به گونه‌اي است كه جهان امروز به سرعت در حال تبديل به يك جامعه اطلاعاتي است. جامعه‌اي كه در آن دانايي و ميزان دسترسي و استفاده مفيد از دانش،‌ داراي نقش محوري و تعيين كننده است.
فناوري اطلاعات، به عنوان عمده‌ترين محور تحول و توسعه در جهان منظور شده است. كامپيوتري شدن بسياري از امور جاري مردم، انجام بسياري از كارهاي روزمره بانكي با استفاده از اينترنت و شبكه‌هاي ارتباطي در منزل، آموزش الكترونيكي و مجازي و عدم نياز به حضور در كلاسهاي درس، توسعه و ترويج تجارت الكترونيكي از دستاوردهاي فناوري اطلاعات است و در رفاه و آسايش مردم نقش دارند.
امروزه مديريت دانش در نظامهاي اطلاع‌رساني كامپيوتري به صورت قابل ملاحظه‌اي مورد توجه قرار گرفته است. سازماندهي و مديريت دانش و به دنبال آن مديريت اطلاعات، نقش اساسي را در انتقال دانش فردي به دانش سازماني ايفا مي‌كنند. همچنين مديريت اطلاعات و منابع آموزشي در محيط آموزش الكترونيكي اهميت ويژه‌اي دارد. از آنجا كه نظامهاي يادگيري الكترونيكي اطلاعات بسياري را نگهداري مي‌كنند،‌ ايجاد اين چنين محيطهايي بايد به گونه‌اي انجام شود كه كاربران بتوانند از اطلاعات موجود استفاده مفيد و مؤثري داشته باشند.
آموزش، ركن اصلي در توسعه پايدار هر كشور است و آموزش الكترونيكي، امروزه از جديدترين‏، مؤثرترين و مطمئن‌ترين روشها در توسعه آموزشهاي فردي و سازماني است.
سيستم نوين آموزش الكترونيكي فوايد و مزاياي منحصر به فردي را براي افراد، سازمانها و مراكز آموزشي به همراه دارد. در گذشته تمامي آموزشهاي كاركنان در شركتها و سازمانها به شيوه كلاسهاي حضوري برگزار مي‌گرديد كه در آن محوريت كلاس با مربي آموزش بود. با ظهور اينترنت، آموزش الكترونيكي باعث گسترش دامنه آموزش و باعث به اشتراك گذاشتن دانش و اطلاعات شد.
قرن 21 به سمتي مي‌رود كه اكثر مشاغل به دانش و مهارتهاي كامپيوتري نياز خواهند داشت. ورود به اين عرصه به نوع جديدي از آموزش نياز دارد كه با آموزش سنتي كنوني همخواني ندارد. مدتي است برخي كشورهاي جهان به تأسيس مدارس الكترونيكي يا مدارس هوشمند دست زده‌اند. در مدارس هوشمند كامپيوتر در نحوه تدريس و ارزشيابي تأثير مي‌گذارد و برنامه‌هاي درسي را تا حدودي تغيير مي‌دهد. ولي در عين حال كاركردهاي اجتماعي مدارس بر جاي خود باقي مي‌ماند چون در روابط اجتماعي به دانش‌آموزان ياري مي‌رساند. در اين مدارس دانش‌آموزان مي‌توانند با منابع علمي جهان و معلمان و بچه‌هاي مدارس ديگر ارتباط برقرار كنند.
مدرسه هوشمند مدرسه‌اي فيزيكي است و كنترل و مديريت آن، مبتني بر فناوري كامپيوتر و شبكه انجام مي‌گيرد و محتواي اكثر دروس آن الكترونيكي و سيستم ارزشيابي و نظارت آن هوشمند است. در چنين مدرسه‌اي يك دانش‌آموز هوشمند، با صرف وقت بر روي موضوعات به شكل مستمر، منابع و قابليتهاي اجرايي خود را توسعه و تغيير مي‌دهد و اين نكته‌اي است كه به مسئولان مدرسه اجازه مي‌دهد تا با توجه به تغييرات به وجود آمده و افزايش سطح اطلاعات دانش‌آموزان، آنها را براي اخذ اطلاعات جديد آماده نمايند.
مدرسه هوشمند مدرسه‌اي است كه جهت ايجاد محيط ياددهي ـ يادگيري و بهبود نظام مديريتي مدرسه و تربيت دانش‌آموزان پژوهنده طراحي شده است.
مدرسه هوشمند مؤسسه آموزشي است كه در جهت فرآيند يادگيري و بهبود مديريت به صورت سيستمي نظام يافته بازسازي شده تا كودكان را براي عصر اطلاعات آماده سازد.
دانش‌آموزان در مدرسه هوشمند نقش ياددهنده و يادگيرنده را برعهده دارند. در اين مدرسه، برنامه درسي محدودكننده نيست و به دانش‌آموزان اجازه داده مي‌شود از برنامه‌هاي درس خود فراتر گام بردارند. در اين مدرسه روش تدريس براساس دانش‌آموز محوري است. تأكيد بر مهارت فكر كردن و فراهم ساختن محيط ياددهي ـ يادگيري از راهبردها و خط مشيهاي مدرسه هوشمند است. هفت اصل كليدي در مدارس هوشمند عبارتند از: 1)دانش خلاق 2)استعداد يادگيري 3)توجه به فهم مطالب 4) آموختن با هدف تسلط و انتقال آن 5) ارزيابي آموخته‌ها به شكل متمركز 6) غلبه بر مشكلات 7) مدرسه به عنوان يك سازمان آموزشي.
در مدارس هوشمند كامپيوتر جايگزين تخته سياه و CD جاي دفتر مشق را مي‌گيرد. دانش‌آموزان مي‌توانند از طريق اينترنت اطلاعات بسياري را درباره هر موضوع كه بخواهند بدست آورند. در اين سيستم معلم و شاگرد هر دو توليد محتواي الكترونيكي و درس را به صورت CD ارائه مي‌كنند. در اين مدارس آموزش منحصر به معلم نيست و دانش‌آموز نقش اساسي در آموختن مباحث علمي دارد. دبيران با استفاده از محتواي درسي الكترونيكي موجب تفهيم بهتر مطالب درس و صرفه‌جويي در وقت مي‌شوند و دانش‌آموزان هم اين فرصت را دارند كه توانايي و قابليتهاي خود را آشكار و به توليد محتوا بپردازند.
در اين گونه مدارس كسب موفقيت دست‌يافتني است و ميزان آن به تلاش و پيگيري دانش‌آموزان و هدايت صحيح و جهت دار بستگي دارد. در اين روش روح پژوهش و جست‌وجوگري،‌ جايگزين روحيه بي‌هدف دانش‌آموز خواهد شد. در اين روش ركن اصلي براي هرگونه تغيير، تغيير در فكر است و ابزار و امكانات تنها وسيله‌اي براي جامه عمل پوشاندن به افكار هستند.
در مدارس هوشمند معلمان مي‌توانند به جاي اينكه تلاش كنند خودشان پاسخي براي پرسشهاي دانش‌آموزان پيدا كنند، از آنها بخواهند پاسخ پرسشهايشان را در كامپيوتر پيدا كنند و براي بقيه بازگو كنند.
مدارس هوشمند مدارسي هستند كه مباني توسعه آنها استفاده از فناوريهاي نوين اطلاعات و ارتباطات مي‌باشد و تفاوت آن با مدارس مجازي اين است كه در اين مدارس دانش‌آموزان بايد حضور فيزيكي داشته باشند اما در مدرسه مجازي، دانش‌آموز و معلم مي‌توانند كيلومترها از هم فاصله داشته باشند. معلمان مدارس هوشمند الزامي به متخصص بودن در حوزه IT ندارند بلكه بايد بتوانند از سيستم اين مدرسه مطلع باشند و از امكانات آن خوب استفاده كنند. معلم بايد خوب بداند كه منابع در كجاها وجود دارند كه وقتي دانش‌آموزان سؤالي مطرح كردند آنان را به منابع موردنظر راهنمايي كند.
ارتباط والدين با مدرسه، از طريق كامپيوتر انجام مي‌گيرد و اين امكان را دارند كه با مدير يا معلمان مدرسه ارتباط برقرار كنند و از وضعيت تحصيلي فرزند خود آگاه شوند.
كتابخانه اين مدرسه، يك كتابخانه الكترونيكي است و دانش‌آموز مي‌تواند به صورت Online از آن استفاده نمايد. محيطهاي گفت‌وگو، بحث و پرسش و پاسخ به صورت همزمان و ناهمزمان دراين مدرسه فعال است.
افزايش استفاده ازكامپيوتر در آموزش به يك نياز تبديل شده است. ما براي عقب نماندن از قافله جامعه جهاني كه به سرعت نقش رايانه‌ها را در مشاغل گسترش مي‌دهد به سيستم آموزش متناسب اين عصر نيازمنديم. اما از اين موضوع نيز نبايد قافل باشيم كه استفاده از انواع نرم‌افزارها و محتواهاي آموزشي غيراستاندارد مي‌تواند لطمات جبران‌ناپذيري به آموزش وارد و يادگيرندگان را دچار سردرگمي كند. براي ايجاد مدرسه هوشمند و يا كلا ورود فناوري اطلاعات به مدارس وزارت آموزش و پرورش بايد به دنبال ايجاد بانكهاي اطلاعاتي قوي و هماهنگ باشد كه بتواند شبكه آموزشي قوي استاندارد را اتخاذ كند تا خدمات محتوايي و آموزشي را به راحتي در دسترس مدرسه قرار دهد.

نويسنده: زهرا شهیدی

 

[ جمعه بیست و سوم دی 1390 ] [ 18:14 ] [ م غفاریان ]

قرن۲۱ به سمتي مي‌رود كه اكثر مشاغل به دانش و مهارتهاي رايانه‌اى نياز خواهند داشت. ورود به اين عرصه به نوع جديدي از آموزش نياز دارد كه با آموزش سنتي كنوني بخصوص آنچه هم اكنون در مدارس ايران در جريان است همخواني ندارد.

مدتي است برخي كشورهاي جهان به تاسيس مدارس الكترونيكى يا آنچه در کشور ما مصطلح شده مدارس هوشمند دست زده اند. الگوى اوليه اين مدارس از كشور انگليس گرفته شده است و كشور مالزي يكي از پيشتازان ايجاد اين مدارس به شمار مي‌رود. با اين رويكرد کشور ما هم از سال 1383 طرحي را بصورت پایلوت در چهار مدرسه اجرا كرده است. دانشگاهها هم به نوع ديگري از آموزش تحت عنوان آموزش مجازي متمايل شده‌اند.

در مدارس هوشمند رايانه در نحوه تدريس و ارزشيابي تاثير مي‌گذارد و برنامه‌هاي درسي را تا حدودي تغيير مي‌دهد ولي در عين حال كاركردهاي اجتماعي مدارس بر جاي خود باقي مي‌ماند چون در روابط اجتماعي به دانش‌آموزان ياري مي‌رساند. در اين مدارس دانش‌آموزان مي‌آموزند انبوهي از اطلاعات را پردازش كنند و از اين اطلاعات در جهت يادگيري بيشتر استفاده كنند. دانش‌آموزان حتي مي‌توانند با منابع علمي جهان و معلمان و بچه‌هاي مدارس ديگر ارتباط برقرار كنند.

در مدارس هوشمند معلمان مي‌توانند به جاي اينكه تلاش كنند خودشان پاسخي براى پرسشهاي دانش‌آموزان پيدا كنند، از آنها بخواهند پاسخ پرسش‌هايشان را در رايانه پيدا كنند و براى بقيه بازگو كنند. البته مدارس هوشمند اين كارايى را نيز دارند كه به دانش‌آموزان نشان دهند چه اطلاعاتي در وب موثق است تا كودكان و نوجوانان ضمن دريافت اطلاعات درست تحت تاثير تبليغات سوء اينترنت هم قرار نگيرند.

در نهايت به كارگيري رايانه به معلمان خوش فكر كمك مي‌كند به دوره آموزش براساس كتاب محوري و سخنراني تك‌‌گويانه معلم در كلاس خاتمه دهند و سيستم آموزشى را به شكل سيستم مشاركتي، مبتني بر آموزش توانايى‌هاى پژوهش، جمع‌بندى، تحليل و نتيجه‌گيري دانش‌آموزان تبديل كنند. مدرسه هوشمند (Smart School) مدرسه هوشمند مدرسه‌اي فيزيكي است كه كنترل و مديريت آن، مبتني ‌بر فن‌آوري رايانه و شبكه انجام مي‌گيرد و محتواي اكثر دروس آن الكترونيكي و سيستم ارزشيابي و نظارت آن هوشمند است. در چنين مدرسه‌اي يك دانش‌آموز هوشمند، با صرف وقت بر روي موضوعات به ‌شكل مستمر، منابع و قابليت‌هاي اجرايي خود را توسعه و تغيير مي‌دهد و اين نكته‌اي است كه به مسؤولان مدرسه اجازه مي‌دهد تا با توجه به تغييرات به‌وجود آمده و افزايش سطح اطلاعات دانش‌آموزان، آن‌ها را براي اخذ اطلاعات جديد آماده نمايند.

 

هدف از ايجاد اين‌گونه مدارس عبارتست از:

  • رشد همه جانبه دانش‌آموزان (ذهني ، جسمي ، عاطفي و رواني)
  • ارتقاء توانايي‌ها و قابليت‌هاي فردي
  • تربيت نيروي انساني متفكر و آشنا به فن‌آوري
  • افزايش ارتقاء و مشاركت مردمي

پیش‌نیازها جهت اجرای مدارس هوشمند

با توجه به اهداف مدرسه هوشمند و با توجه به نوع جهت‌گيري آن در تربيت دانش‌آموزان، نياز به تجهيزات و امكاناتي دارد كه در مدارس سنتي به آن نيازي نيست. اين تجهيزات شامل موارد زير است:

تجهيزات سخت‌افزاري و شبكه شامل:

  • سرور
  • کیت هوشمند
  • رايانه شخصي به تعداد مورد نياز
  • چاپگر و اسكنر
  • تجهيزات Active / Passive شبكه
  • پهناي باند متناسب براي شبكه WAN

نرم‌افزار شامل:

  • وب ‌سايت
  • نرم‌افزارهاي پايه
  • نرم‌افزارهاي آموزشي چند رسانه‌اي
  • نرم‌افزارهاي ساخت محتواي دروس
  • نرم‌افزارهاي كاربردي
  • نرم‌افزار اتوماسيون اداري
  • تجهيزات تامين برق اضطراري

براي ايجاد اين نوع مدارس ابتدا بايد يك برنامه دراز مدت را مدنظر داشت به عنوان مثال مدرسه‌اي که امروز به نام هوشمند ايجاد مي‌شود ممكن است حتي بيشتر از 10 سال طول بكشد تا ابزار خود را که شامل زير‌ساخت ارتباطي، محتواي مناسب، آموزش معلمين، تغيير روش‌هاي آموزشي و فرهنگ‌سازي والدين است، كامل کند.

 

 


ادامه مطلب
[ پنجشنبه بیست و دوم دی 1390 ] [ 21:20 ] [ م غفاریان ]

آموزش در ایران باستان

در فلات ایران، دست کم از پانزده هزار سال پیش، انسان زندگی می‌کرده است. دربارهٔ چگونگی آموزش و پروش مردمانی که پیش از آریایی‌ها در این سرزمین زندگی می‌کردند آگاهی چندانی در دست نیست.
نزدیک به چهار هزار سال پیش، آریایی‌ها و از آن جمله مادها، پارسی‌ها و پارتی‌ها به سرزمین ایران مهاجرت کردند. مادها در غرب و پارسی‌ها در جنوب و پارتی‌ها در شرق فلات ایران ماندگار شدند و حکومت‌هایی تشکیل دادند.
مادها در حدود هفصد سال پیش از میلاد در سرزمین‌های غرب ایران چیره شدند و دولت ماد را بنیان گداشتند. در دورهٔ مادها، کودکان و نوجوانان راه و رسم زندگانی و کار و جنگاوری را در خانه و ایل می‌آموختند. آموزش رسمی مخصوص روحانیان بود. روحانیان، گذشته از خواندن و نوشتن، اصول و مراسم دینی، اخترشناسی و شیوه‌های پیشگویی سرنوشت دیگران را در مراکز دینی فرا می‌گرفتند. مردم دیگر از خواندن و نوشتن بی‌بهره بودند. مادها خطی شبیه خط میخی داشتند.[۱]
در دوران هخامنشی، آموزش رسمی ویژهٔ روحانیان زرتشتی (موبدان)، شاهزادگان و دولت‌مردان بود. اما چون در آیین زرتشت آموزش و پرورش به مانند زندگی مهم شمرده شده بود، مردم ایران به پیروی از گفتار حکیمانهٔ زرتشت، یعنی پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک، اخلاق و مهارت‌های سودمند را به فرزندان خود آموزش می‌دادند. در آن زمان آتشکده‌ها جایگاه رسمی آموزش بودند و موبدان علاوه بر درس‌ها مذهبی، پزشکی، ریاضی و اخترشناسی نیز درس می‌دادند.

نخستین دانشگاه

آموزش عالی در ایران


در دورهٔ ساسانی فرهنگ و تمدن ایرانی به شرق و غرب گسترش یافت. اما هنوز هم آموزش به گروهی خاص محدود می‌شد. در این دوران مهم‌ترین مرکز علمی و آموزشی دوران باستان، دانشگاه جندی‌شاپور، در شهر گندی شاپور به وجود آمد. این شهر را شاپور ساسانی بنیان نهاد و تا حدود قرن چهارم پس از اسلام آباد بود. در دانشگاه گندی شاپور دانشمندان ایرانی در کنار دانشمندان هندی، یونانی و رومی به فعالیت علمی و بحث و گفت و گو مشغول بودند. وقتی مدرسهٔ آتن در سال ۵۲۹ میلادی بسته شد، بسیاری از دانشمندان یونانی به گندی شاپور مهاجرت کردند. در زمان خسرو انوشیروان بیمارستانی در این شهر ساخته شد و آموزش طب ایرانی، یونانی و هندی رونق گرفت.

آموزش در دوران قاجار

در دوران قاجار جنگ‌های ایران و روس رخ داد که با شکست ایرانیان و از دست رفتن بخش‌های زیادی از ایران همراه بود. البته ان شکست دردناک باعث شد که دولت‌مردان دلسوز و فرهیختگان جامعهٔ آن روز به علت شکست ایرانیان آگاه شوند که همانا بی‌خبری از دانش و فن آن روزگار بود. از این رو، در سال ۱۲۳۱ هجری قمری، ۵ نفر دانشجو به انگلیس فرستاده شد؛ نخستین چاپخانهٔ سربی در ۱۲۲۷ هجری قمری در تبریز به کار افتاد؛ نخستین روزنامه را میرزا صالح، از دانشجویان فرستاده شده به انگلیس، به نام کاغذ اخبار در ۱۲۵۳ هجری قمری منتشر کرد؛ و نخستین مدرسه به شیوهٔ امروزی با همت میرزا حسن خان رشدیه در ۱۲۵۴ هجری قمری در ارومیه و در سال بعد در تبریز کار خود را آغاز کرد.

 

بنیان‌گذاری دارالفنون

دارالفنون مرکز آموزشی دانش و فن نوین بود که در سال ۱۲۳۱ هجری شمسی با تلاش میرزا تقی‌خان امیرکبیر در تهران بنیان‌گذاری شد. نخستین معلمان این مدرسه، اروپایی و بیش‌تر اتریشی بودند. نخست صد نفر فراگیر از میان فرزندان اشراف و بزرگان دولتی برای تحصیل در آن انتخاب شدند که در رشته‌های نظامی، پزشکی، داروسازی، معدن و مهندسی به تحصیل مشغول شدند. دارالفنون آزمایشگاه فیزیک، شیمی و داروسازی و کارخانهٔ شیشه و بلور و شمع‌سازی و چاپ‌خانه داشت و فراگیران علاوه بر مطالعهٔ نظری، به فعالیت‌های عملی نیز می‌پرداختند. برای مثال، مسیو کرشیش اتریشی، که معلم توپخانه و ریاضی بود، به کمک دانش‌جویان خود دستگاه فرستندهٔ تلگراف ساخت که آغازی برای گسترش ارتباط از راه دور در کشور بود.

آموزش و پرورش نوین

کانون کارآموزی کشور، سال ۱۳۴۹

تاریخچه ساختار آموزشی ایران در سده ۱۴ خورشیدی

بر اساس قانون اساسی ایران، آموزش و پرورش برای همهٔ کودکان و نوجوانان ایرانی تا دورهٔ متوسطه رایگان است و دولت وظیفه دارد امکان تحصیل را برای همگان از طریق وزارت آموزش و پرورش فراهم سازد.

نظام آموزشی ایران دارای دورهٔ ابتدایی (پنج سال) دوره راهنمایی (سه سال) دوره متوسطه ( سه سال) و دورهٔ پیش دانشگاهی است. علاقه‌مندان به کارهای عملی و فنی مهارت‌های لازم را در هنرستان‌ها و آموزشگاه‌های کار و دانش می‌گذرانند.

دانش‌آموختگان دوره پیش‌دانشگاهی در صورت موفقیت در آزمون‌های سراسری (کنکور)، به دانشگاه وارد می‌شوند.

وضعیت پرورش تفکر در مدارس ایران

در نظام آموزشی ایران هرچند که در ظاهر به پرورش تفکر اهمیت داده می‌شود و از اهداف آموزشی به حساب می‌آید ولی در عمل وضعیت به گونه‌ای دیگر است.

مدرسه‌ها، امروزه در ایران با انتقال فراوان مفاهیم تکراری بی‌معنا، فرصت اندیشیدن را از شاگردان گرفته‌اند. در حقیقت نظام آموزشی ایران فقط به کتابهای درسی و حفظ کردن آنها توسط دانش‌آموزان اهمیت می‌دهد. این در حالی است که تنها انتقال اطلاعات برای اندیشیدن کافی نیست. اندیشیدن نیز هدف نیست بلکه وسیله‌ای برای شناخت حقیقی است.

علت اصلی شکست و ناکامی بیشتر معلمان در برابر نوآوری‌های آموزشی به‌ویژه پرورش تفکر، باورهای غلط و از پیش‌ساختهٔ آنان است. مثلاً معلمان به جای اینکه روش آموختن و اندیشیدن را به شاگردان بیاموزند، آنان را در مقابل دانسته‌ها و واقعیت‌های علمی قرار می‌دهند. به عقیده جروم برونر مهم نیست که شاگردان چه می‌آموزند بلکه مهم این است که چگونه می‌آموزند.[۲]


ادامه مطلب
[ چهارشنبه بیست و یکم دی 1390 ] [ 15:16 ] [ م غفاریان ]

گزارش طرح غنی سازی تجارب یادگیری دروس علوم و ریاضی

مجریان طرح

عباسعلی دهشیری دبیر علوم تجربی و علی اصغر شفیعی دبیر ریاضی

=====================================================

طرح غنی سازی تجارب یادگیری درس ریاضی

دبیر :علی اصغر شفیعی

مقدمه

به نام آنکه جهان را به زبان اعداد آفرید.

بحمدالله توفیقی حاصل شد تا به اتفاق جمعی از دوستان ودبیران ریاضی منتخب استان در طرح غنی سازی فعالیتهای ریاضی

شرکت نمایم که دراین طرح سعی برآن است که کتاب از حالت تئوری محض به شکل عملی درآید و ریاضی را به معنای واقعی

خودش یعنی علمی پایه وبرنامه ساز برای زندگی جلوه دهد نه درسی بسیار مشکل با مسائلی پیچیده .

انشاء الله که بتوانم نتایج حاصل از این کلاسها و زحمات اساتیدی که مدرس این دوره بودند - آقایان ابوالفضل شبانی و

سید محمد حسن طبا طبایی - را درادامه کار و تدریسم به کار بندم . قبل از هر چیز از زحمات ایشان تشکروقدر دانی می نمایم .

ضرورت اجرای طرح:

1- نیاز زندگی روزمره به علم ریاضی .

2- استفاده از کار گروهی .

3- استفاده بیشتر از دانش آموزان در امر تدریس ویا محول کردن تدریس مطا لب آسان به آنها .

( فیلم تدریس توسط دانش آموزان پیوست می باشد)

4- استفاده از تئوریهای آموخته شده برای حل مسائل زندگی .

5- حتی الامکان بیان ریاضی بصورت داستان و یا مطالب قابل لمس و درک برای دانش آموزان .

6- ساخت و استفاده از وسایل کمک آموزشی با همکاری دانش آموزان .

در طرح غنی سازی تجارب ریاضی بیشتر به کار گروهی اهمیت داده شده مانند تدریس مقسوم علیه ها .

7- گفتگو در مورد ریاضیات .

8- ارتباط برقرار کردن بین علم ریاضی وزندگی روزانه .

9- روان سازی ریاضی برای دانش آموزان.

این طرح زمینه ساز در گیر کردن دانش آموزان با فرآیند تدریس می باشد و همچنین در نظر دارد بسیاری از مطالب را

که در روش سنتی بسیار خشک و بی روح می باشد به شکل بازی و عملی در آورد مانند فعالیتی که برای تدریس اعداد اول

ارائه شده است یا بازی که در فعالیت شماره 5 برای اعداد اول و مرکب ارائه شده است :

و بازی دارت که برای تجزیه اعداد بیان می شود :

حلقه های دارت

تعداد پرتاب ها

عدد

نام دانش آموز

2،2،7،11

4

308

سعید

2،2،2،3،5

5

120

امید

2،2،2،2،2،5

6

160

محمد

فعالیت شماره 10 جالب نیست گنگ می باشد و دانش آموزان هدف را خوب نمی فهمند

...

15

14

13

12

11

10

9

8

7

6

5

4

3

2

1

*

...

15

14

13

125

11

10

9

8

7

6

5

4

3

2

1

1

...

30

26

20

18

12

8

6

4

2

2

...

42

36

33

15

6

3

3

...

60

56

30

32

24

8

4

...

75

65

60

50

40

30

20

10

5

...

90

72

60

48

36

24

12

6

...

105

98

84

70

63

56

35

7

...

112

104

96

80

64

56

48

40

24

8

8

...

135

117

108

99

90

81

63

45

18

9

...

140

120

90

70

60

50

40

30

20

10

10

...

165

143

99

88

66

55

44

33

22

11

11

...

180

168

144

96

84

72

48

24

12

...

195

169

78

13

...

196

168

42

14

...

225

90

15

15

...

...

....

....

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

چون با مطالعه فعالیت نمی توان ارتباطی بین جدول و خواسته های فعالیت برقرار کرد.

فعالیت شماره 11 برای شناسایی مضر بهای اعداد جالب است .

10

9

8

7

6

5

4

3

2

1

20

19

18

17

16

15

14

13

12

11

30

29

28

27

26

25

24

23

22

21

40

39

38

37

36

35

34

33

32

31

50

49

48

47

46

45

44

43

42

41

60

59

58

57

56

55

54

53

52

51

70

69

68

67

66

65

64

63

62

61

80

79

78

77

76

75

74

73

72

71

90

89

88

87

86

85

84

83

82

81

100

99

98

97

96

95

94

93

92

91

زیرا : دانش آموزان با علاقه 2 تا 2 تا یا 5 تا 5 تا یا... می شمارند و مضربهای اعداد را خط می زنند.

فعالیت شماره 13 برای در گیر کردن دانش آموزان با حل مسئله جالب است ( نشستن معلم با 71 دانش آموز دور چند میز 8

 نفره و 5 نفره )

فعالیت شماره 14 برای یافتن ک م م جالب نیست و جدول اشتباه دارد .

فعالیت شماره 17 برای موضوع توان ایجاد انگیزه می کند

2×64

2×32

2×16

2×8

2×4

2×2

2×1

1

..........

...........

...........

..........

...........

2×512

2×256

2×128

شطرنج و دانه های گندم

مزایای طرح

به طور کلی این طرح به آموزش ریاضیات بصورت گروه های دانش آموزی اهمیت بسیار می دهد . همه دانش آموزان

در فعالیتها به کار گرفته می شوند و دانش آموزان از انزوا در می آیند . کم رویی دانش آموزان کم کم جبران شده و از بین می رود .

کلاس را به شکل یک محل زندگی کوچک یا تقریبا ماکتی از زندگی روزمره تبدیل می کند . هر دانش آموز احساس می کند

که یکی از پایه های مهم در امر تدریس می باشد . کتاب ریاضی از حالت تئوری محض در می آید و دانش آموز می تواند

 با الگوبرداری از کلاس مسائل روزمره را حل نماید . دانش آموز سریع آموخته های خود را آزمایش کرده ودر صورتی که

مطالب را یاد گرفته باشد مسائل را به کمک آن حل می کند .

معایب طرح

1- بسیار وقت گیر می باشد .

2- بسیاری از بچه ها روحیه همکاری ندارند و تدریس با مشکل روبرو می شود .

3- همه فعالیتهای ارائه شده در همه مدرسه ها قابل اجرا نیستند و مخصوصا در مدارس روستایی همه امکانات لازم وجود ندارد .

4- با انجام این فعالیتها تمرینهای کتاب در نظر گرفته نمی شوند .

فعالیتهای انجام شده در مدرسه راهنمایی شهید صدوقی دهشیر

1-گروه بندی دانش آموزان هر سه پایه .

2- حل فعالیتهای کتاب به صورت گروهی و سپس جمع بندی توسط معلم و توضیحات تکمیلی توسط وی .

3- حل کار در کلاسها پس از انجام فرآیند تدریس .

4- تعیین فردی ممتاز به عنوان معلم یار و کمک گرفتن از او برای انجام اعمال جاری کلاس درس .

5-تعیین سر گروهها و تعیین وقت اضافه تر از کلاس برای کار با دانش آموزان ضعیف .

6-حل تست و ایجاد آمادگی برای آزمونهای سنجش علمی و گروهی .

7-کمک گرفتن از دانش آموزان جهت ساخت وسایل کمک آموزشی .

8-کنفرانس دادن دانش آموزان در مورد درسهایی از کتاب ( فیلم ضمیمه ) .

9-انجام آزمونهای طبقه ای و مرحله ای از دانش آموزان و تشویق دانش آموزانی که در هر مرحله پیشرفت داشته اند

بصورت کارت امتیاز .

10-استفاده از کلاس IT جهت حل تست – تدریس کمکی و آشنایی دانش آموزان با رایانه و....

علی اصغر شفیعی رئیس آبادی

دبیر ریاضی

طرح غنی سازی تجارب یادگیری درس علوم

دبیر :عباسعلی دهشیری

بسمه تعالي

ضمن تقدير وتشکر از کليه عزيزاني که در زمينه تعليم وتربيت فرزندان اين مرز وبوم همت گماشته ودر فکر اعتلاي

 فرهنگ وپيشرفت جامعه ي اسلامي خود هستند.

کلاس هاي آموزش اين طرح توسط اساتيد مجرب آقايان شکوهيان وعمويي در دو نوبت بمدت 32 ساعت در تربيت معلم يزد

 که با اراﺋﻪ واهداف طرح توسط نامبردگان همراه بود با بحث وتبادل نظر همکاران محترم وبيان نمونه هااز طرح وحل

مشکلات احتمالي براي اجراي آن وچگونگي اجراي طرح برگزار شد.

پس از آموزش لازم و استفاده از تجربيات همکاران محترم در اين زمينه اينجانب عباسعلي دهشيري دبير علوم تجربي

مدرسه ي راهنمايي شبانه روزي شهيد صدوقي دهشيراقدام به اجرای اين طرح در درس علوم تجربي کلاس اول راهنمايي نمودم :

ابتدا گروه بندي اعضاي کلاس وبعد توجيه دانش آموزان جهت اجراي طرح جديد وبيان نکات لازم در اين زمينه نمودم

.چون کلاس هاي علوم اين مدرسه کلاً در آزمايشگاه برگزار مي شود اجراي اين طرح بسيار آسان تر شده و براي اجراء

با مشکلات کم تر ي روبرو شدم . که لازم است در اين مورد از همکاري صميمانه مدير وساير همکاران اين آموزشگاه

تشکر وقدراني گردد.

لازم به ذکر است چون ساعت درس علوم از 5 ساعت به 4 ساعت رسيده و حجم کتاب تغيير نکرده يکي از مشکلاتي که

همه ي همکاران براي اجراي اين طرح بيان مي کند کمبود وقت و وقت گير بودن اين روش است که اينجانب جهت حل اين

 مشکلات دست به روشي جديد وجدا از اين طرح زده ام و کلاس را به نحوي گروه بندي کرده ام که هرسرگروه خود

زير گروه ،گروه ديگري باشد وهر هفته سر گروه ها موظف اند تا از اعضاء گروه خود درس را بپرسند ودر ليست

مخصوص ثبت نمايند وتحويل دهند وآزمايشات درس را تقسيم نموده وهر گروه وسايل مورد نياز آزمايش گروه خود را

آماده کنند تا در جلسه ي بعد وقت کلاس گرفته نشود وچون در اين روش رقابت بيشتري بين دانش آموزان ايجاد مي شود

وخودشان آزمايشات را انجام مي دهند ياد گيري عميق تر و بهتر صورت مي گيرد وچون به انجام آزمايش ها نمره تعلق مي گيرد هر گروه سعي در بهتر انجام دادن آنرا دارند و درس بيشتر جنبه ي عملي پيدا مي کند لذا ياد گيري آن دوام بيشتري داشته وعمقي تر است .

 از نکات مثبت ديگر اين روش اين که اگر همکاران محترم فقط براي يکسال وقت بيشتري گذاشته و مطالبي جمع آوري

وبه صورت مدون آورند در سالهاي بعد کار خودشان راحتر شده وشاهد پيشرفت شايان دانش آموزان خود خواهند بود

 و اين درس از حالت بي استفادگي وحفظي درآمده وبشتر جنبه کاربردي وعملي پيدا مي کند وهمگي مشتاق کلاس علوم مي شوند

و در اين روش ممکن است هر کدام از دانش آموزان در يک زمينه خاص اطلاعات بيشتري نسبت به دبير خود داشته

که مي توان از آن استقبال کرد وچنانچه فيلم يا مطلبي در مورد يکي از موضوعات درسي دارند اراﺋﻪ دهند وکلاس

حالت يکنواختي وخستگي نداشته ودانش اموزان براي يکديگر احترام وارزش بيشتري قائل شده و باعث تقويت اعتماد به نفس

آنان مي شود.

گزارش کار آزمایشگاهی

آزمایش های علوم همزمان بادرس انجام می شود وچون کلاسهای علوم درآزمایشگاه برگزار می شود برای دانش آموزان

جذابیت خاص خود را دارد ومخصوصا درجلسه اول برای کلاس اولی ها که آزمایش های تعجب انگیز مثل تغییر رنگ

محلول ها ، آتش زدن پنبه، روشن کردن لامپ با لیمو ترش و......انجام میشود تا نسبت به درس علوم و آزمایشگاه علاقه

و انگیزه ی بهتری پیدا کند ودرضمن سی دی های آموزشی از قبیل شاد نرم افزار ، مجموعه دروس وآزمایشگاه مجازی

و فضا وصورت های فلکی ونجوم شناسی و .... در کلاسIT برای آنها نمایش داده می شود وفعالیت های آزمایشگاهی

در دفتری مخصوص با ذکر تاریخ وکمبود ها وشرح فعالیت و اسامی غائبین ثبت می گردد و ثبت اسامی غائبین دراین دفتر

به دلیل آن است که مشخص شود چه کسانی در تمامی کلاسهای آزمایشگاهی حضور داشته اند تا بعدا جهت شرکت در

مسابقات آزمایشگاهی برای آنها امتیازی ویژه محسوب شود که این کار باعث شده دانش آموزان علافه مند کمتر غیبت کنند

که نتیجه آن یادگیری بیشتر دانش آموزان دراین درس باشد . همزمان بودن انجام آزمایش با درس باعث شده که آنچه

تئوری می خوانند عملا با چشم ببینند که درآموزش موثرترین راه است وپیشنهاد می گردددرصورت امکان بقیه مدارس

نیز کلاس های علوم را در آزمایشگاه تشکیل دهند .

نمونه اي از برنامه ها وتصاوير کارهاي انجام شده دراين مورد به پيوست می باشد .

با کمال تشکر

عباسعلي دهشيري


 

[ دوشنبه نوزدهم دی 1390 ] [ 20:15 ] [ م غفاریان ]

چند سالی است سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با انتخاب مدرسه های خاصی در كشور _ بویژه در تهران _ طرح غنی سازی مدرسه را در مورد آنها به اجرا درآورده است.

راستی غنی سازی مدرسه ها (School Richer) چه جایگاهی در ادبیات آموزشی جهانی دارد؟ آیا این طرح كه به دنبال غنا بخشیدن به مدرسه از ابعاد گوناگون انسانی، تجهیزاتی و نرم افزاری است، دارای سابقه تاریخی در كشور های گوناگون هم هست؟ آیا می توان امیدوار بود مثلا با تعیین ۴۰ مدرسه در تهران و اجرای طرح غنی سازی در آنها، این تفكر را در كل مدرسه ها گسترش داد؟

برای آشنایی با مفهوم غنی سازی مدرسه از زاویه ای خاص، مقاله ای را كه از مجله رهبری آموزشی (Educational leadership) ترجمه شده است، در پی می آوریم. مؤلف مقاله، از سال ۱۹۷۴ تا ،۲۰۰۱ مدیر مدرسه عمومی گرام و پاركس ماساچوست بوده است و اكنون به عنوان مدیر آموزشی در سطوح بالاتر مشغول فعالیت است. با مؤلف مقاله می توان از طریق پست الكترونیكی Isolo@rcn.com ارتباط برقرار كرد.

ما مدیران با شرایط كمبود منابع كافی برای برآوردن نیازهای دانش آموزان و كارمندان خود بسیار آشنا هستیم. آیا می توانیم این مشكل را حل كنیم؟

ما در گرام و پاركس، مدرسه عمومی سنتی در كمبریج، ماساچوست، با بی پروایی به دنبال منابع اضافی برای غنی سازی مدرسه خود و بهتربرطرف كردن نیازهای دانش آموزانمان بوده ایم. ما داوطلبانی از انجمن ها و دانشكده های محلی و دانشگاه های كشور را جذب كرده ایم و با بستن قرارداد با سازمان های محلی و دریافت كمك هزینه های نقدی و اعتباری از آژانس های محلی، ایالتی و ملی فعالیت خود را گسترش داده ایم كه در اینجا به برخی از نمونه ها برای به دست آوردن انواع منابع برای مدرسه خود اشاره می كنم.


ادامه مطلب
[ چهارشنبه چهاردهم دی 1390 ] [ 18:19 ] [ م غفاریان ]

 

طرح ملی غنی سازی تجارب یادگیری دروس علوم تجربی و ریاضیات اول راهنمایی

این طرح در طول سال تحصیلی 89-88 درپايه اول راهنمايي دريك آموزشگاه ازهرمنطقه و در تمامی کشور اجرا مي شودودرصورت داشتن نتايج مثبت به تدريج درسال هاي آينده درهمه ي آموزشگاه هاوپايه هاي ديگرنيزانجام خواهد شد .

هدف از این طرح مبادله وارتقاي تجارب معلمان و احیای نقش تصمیم گیری معلم در امر تدریس است به نحوی که اورا از یک انتقال دهنده مفاهیم (اپراتور)به معلمی تصمیم گیر و برنامه ریزوفكور تبدیل کند. فردی که در سه بخش زیر توانایی تولید برنامه و اجرای آن را داراست:

1- محتوای یادگیری

تغییر نگرش معلم به عنوان فردی که اجازه دستکاری و متناسب سازی محتوا، از زاویه توجه به کاربرد یادگیری در زندگی واقعی دانش آموز را دارد.

2-روشهای یاد گیری

الف)یادگیری فعال: تا دانش آموزان درتولید مفهوم نقش داشته باشند.

ب)یادگیری گروهی: تا دانش آموزان در تعامل با هم از هم بیا موزند.

ج)فعالیت علمی، عملی و فکری بیشتر:تا دانش آموزان در تعامل مغز ها با دست ها عمیق تر بیاموزند.

3- ارزشیابی

الف)ارزشیابی مستمر: به عنوان جستجوی موقعییتهایی که می توان ارزشیابی در خدمت یادگیری رادركلاس محقق كرد.

ب)ارزشیابی پایانی:توجه به رویکرد های جدید در آزمون های پایانی و یادآوری اهمیت اجرای آزمون های عملکردی واستفاده از پرسش هاي تفكربرانگيزوخلاقيتي

می دانیم که دانش آموزان نیازمندفرصت هایی برای یادگیری به شیوه های گوناگون ومعلمان نیازمند گنجینه ی روش های

یاددهی-یادگیری بر آمده از نظریه های یاد گیری و نظریه های تربیتی هستند.

معلم اندیشه ورز و متفکرکسی است که هم به دانش آموزوهم به موضوع درسی می اندیشد و تلاش می کندبانيازسنجي ازدانش آموز بین این دو پلی بسازد اما در طول سال ها و به تدریج دراین راه تجاربی می اندوزد. به نظر می رسد یکی از راههای دست یابی به اهداف و محور های ذکر شده در با لا استفاده از این تجارب است به نحوی که در دوره آموزشی معلمانی که در طرح شرکت می کنندبا هم و از هم می آموزند که برای شروع تدریس بهترین شیوه های بر انگیزنده ي دانش آموزان چیست ؟

فهم کدام مفاهیم برای دانش آموزان دشوار است؟بااستفاده ازچه فعاليت هاي موازي می توان درک آن ها را ساده کرد؟

چگونه می توان از دانسته های دانش آموزان در جهت تفهیم مطالب جدید استفاده کرد؟

بهترین روش تدریس برای ارائه هر موضوع کدام است؟

درهرواحديادگيري، ازكدام نوع ارزشيابي مستمربراي تكوين آموزه هاوبرطرف كردن نقاط ضعف فرآيند تدريس مي توان بهره برد؟

اشتباهات و بد فهمی های علمي رایج دانش آموزان در هر موضوع درسی کدامندوچگونه مي توان آنهارابرطرف نمود؟

در هر موضوع درسی ،كدام پرسش هاي پاياني تفكربرانگيزتراست وباعث ايجاد خلاقيت دردانش آموزان مي شود؟

وده ها سوال دیگر

همکارانی که برای این طرح انتخاب شده اند باید از قبل مطالعاتی در مورد روشهای نوین تدریس مانند:طرح شبکه ای-کاوشگری-ساخت گرایی-بارش فکری-مقایسه ای - اعضای تیم-پژوهش و نوع آوری-دریافت مفهوم و غیره داشته در تدریس تخصصی کتاب مسلط بوده وتوانایی برنامه ریزی درسی را داشته باشند.

[ پنجشنبه هشتم دی 1390 ] [ 17:10 ] [ م غفاریان ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

نویسنده وبلاگ معاون آموزشی مدرسه راهنمایی حکمت پایگاه شهید بابایی ناحیه 6 آموزش و پرورش اصفهان می باشد.
آرشيو مطالب

پیچک

| وبلاگ

mouse code

كد ماوس